Friday 19 September 2014

CABARAN 30 HARI : DAY 17 | 5 PERKARA YANG ANDA RINDUKAN!

Assalamualaikum,

Tepukan gemuruh serta paluan kompang untuk diri sendiri sebab berjaya mengharungi Cabaran 30 Hari untuk task yang ke-17. Padahal dah ketinggalan 2 hari tu!! :p. Kita straight to the point sebelum aku mengarut tahapahapa. Jemput baca apakah 5 perkara yang aku rindukan.

Yang pertama : Sudah tentu aku sentiasa rindukan mereka yang dah lama pergi menemuiNya. Setiap seorang dari mereka ada karakter masing-masing yang istimewa. Al-Fatihah pada mereka yang telah kembali menemui Sang Pencipta.

Yang kedua : Aku sangat rindukan suasana ini - bangun pagi, bukak tingkap luas-luas... dari dalam rumah dah terbau rumput yang segar di halaman. Tambah feel lagi bila sayup-sayup dengar bunyi ayam berkokok! Dah tu, dua tiga ekor burung berkicauan pulak kat pokok besar di belakang rumah. Orang takut-takutkan aku kata pokok tu berhantu pun berhantulah. Miss the moment!

Yang ketiga : Rindu sangat dengan permainan-permainan zaman kanak-kanak. Gasak aku melenting-lenting, melompat tak hengat masa main getah dulu. Main getah ni ada beberapa version. Ada yang boleh tersentuh getah bila dah melompat paras pinggang ke atas... ada yang tak boleh sentuh langsung sampailah habis lompat paras kepala nanti. Memang wowww yang teramatlah bila difikirkan kemampuan masing-masing melompat setinggi itu suatu masa dulu!

Itu belum permainan lain - teng-teng, polis sentry - bergaduh dengan group lawan memang satu kewajipan lepas main polis sentry ni, main masak-masak, kawin-kawin - naik togel pokok bunga arwah tok kitorang sepupu sepapat kerjakan demi untuk buat acara 'renjis-renjis dipilis'! Hahaha. Walaupun takut, ikut juga suara majoriti main hantu-hantu. Siapa yang jadi hantu siap kena buat tagline lagi - "Pukul 12 malammm. Hantu nak datangggg. Ting... tinggg... tingggg" - hantu buat bunyi jam 12 kali. Dah berbunyi 12 kali baru boleh cari mangsa untuk dimakan otaknya. Kalau tak cukup 12 kali hantu dianggap mengelat. Permainan terbatal dengan sendirinya tapi sumpahan hantu tetap berterusan sampai next game. Hahaha. 

*Google Image

Bila dah besar sikit mula pandai main Game & Watch. Addicted betul dengan game ni masa tu. Game & Watch ni ada macam-macam version. Yang aku masih ingat - Octopus, Fire Attack, Turtle Bridge, Parachuters, Mickey, Popeye dan Ball. Octopus ni best... kita kena ambik treasure kat bawah sotong tu. Makin lama jari-jemari sotong makin panjang... makin lama makin laju. Game over bila jari-jemari tu terkena diver. Ada 3 kali attempt kalau tak silap.

* Google Image

Readers yang perempuan tentu biasa main paper doll ni kaan? Inilah pengganti Barbie kami :)

Yang keempat : Rindu dengan kawan-kawan dan suasana di sekolah. Kami masih naive masa tu... tak ada prejudis, tak ada sikap rasis sesama sendiri walaupun ada kaum-kaum lain dalam kelas. Dari awal penggal persekolahan guru kelas memang akan pastikan kami duduk bersebelahan kawan-kawan dari kaum lain. Dari sini kami belajar hormat-menghormati budaya, kepercayaan dan adat masing-masing. Aku sendiripun duduk sebelah amoi cun yang sama dua tahun berturut-turut. Rindu sangat dengan keharmonian suasana masa tu.

Yang kelima : Tak sah rasanya kalau tak rindu dengan beberapa jenis makanan. Dah lama rasanya tak makan Arisa - sejenis makanan Arab yang dibuat dari quaker oats, daging ayam/ lembu yang diracik-racik dan dicampur dengan rempah-ratus. Sedap giler! Sejak arwak tok meninggal juga aku tak dapat lagi minum air bir (sebutan 'bear' for beruang). Air bir yang aku maksudkan ni bukan beer tau! Hahaha. Ni sejenis minuman manis, cara masakan  macam sirap. Air ni berwarna kuning, berempah dan dimasak menggunakan kulit limau purut yang dijemur sampai betul-betul kering, kemudian dicampur dengan buah pelaga, cengkih dan sejenis akar. Aku lupa apa nama akar tu. Pernah ternampak orang jual air ni kat Plaza Angsana, JB dulu. Ada lagi.... sejenis kuih yang dipanggil kuih jongkong. Sedap giler kuih ni! Hemmm... terliur dah ni.

Aku percaya setiap orang tentu ada memori sendiri yang dirindukan. Bila teringat kisah-kisah lama mesti tersengih-sengih bak orang di lamun cinta yang berada di cloud 9. Kalau tak pun, sikit sebanyak tiba-tiba terasa sebak. Sedar-sedar mata dah berkaca-kaca... kannn?? Apa juga yang pernah berlaku, appreciate and cherish the moments! 

Happy weekend olls. :)

Day 9 : 5 Lelaki Yang Menarik Perhatian Anda
Day 10 : Apa Di dalam Handbag Anda
Day 11 : Kenangan Lucu Zaman Kanak-kanak
Day 13 : 5 Blog Kegemaran
Day 14 : Cerita Kasut Saya
Day 15 : Surat Kepada Seseorang
Day 16 : Siapa, Bagaimana Anda 10 Tahun Lagi



-lotsa luv-
Fayreen Mizan

12 comments:

  1. Pakaikan baju patung tu ai suka.... banyak kot koleksi dedulu ai beli masa sekolah rendah ... rela pose semata-mata nak beli minatang tuh hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Addicted dgn patung-patung ni kannn? Baju dia cantik-cantik!! :)

      Delete
  2. yang kedua tu macam payah je nak dapat sekarang kan... bukak tingkap je cium bau asap kilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak-budak sekarang pun sampai naik jakun bila tengok ayam hidup... nanti diorang kata KFC is moving!! :D

      Delete
  3. Zaman akak pun ada pakaikan baju kat patung2 tu dan akak suka berangan...hahaha...cabaran ni akak x ikut sbb baru je joined club ni....dh byk tertinggal dh...salam knl ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear... Salam kenal juga. Nostalgia pun zaman kanak-kanak dulu kannn :)

      Delete
  4. Rasa macam teringin nak makan Arisa dan minum air bir juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arisa tu sedap sangat cuma leceh sikit nak buat. Kena kacau lama-lama sampai quaker oat betul-betul sebati dengan bahan-bahan lain.

      Delete
  5. aaaa pakaian gantung tu. aaaaaaaa. epik sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waah... Naz pun main patung ni gak yek? Best kaan?

      Delete
  6. eh, mamamyja pon suka main pakaikan baju kat patung tu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Comel-comel patung ni. Baju pun cantik-cantik. Siap dengan aksesori bagai. Tu yang leka dibuatnya! :)

      Delete