Friday 31 October 2014

RESEPI BUBUR JAGUNG

Assalamualaikum,

Makanan dari jagung ni rasanya semua aku suka kot. Jagung rebus dan corn in cup tu dah tentulah memang favourite. Yang lain-lain - bubur jagung, puding, puff jagung, ABC letak jagung sebanyak-banyaknya - adoiii ni nyams giler makan time cuaca panas, apam balik tupun kalau boleh mau aku suruh letak setengah tin jagung! Air jagung yang lemak berkrim tupun perghhh sedap gila rasanya! Dalam keadaan terdesak, roti Gardenia yang krim jagung tu pun aku cari untuk melepaskan gian.

Dalam banyak-banyak kuih berasaskan jagung, bubur jagung lah yang paling kerap aku buat sebab ini paling senang! Dah tu cepat siap - tak sampai setengah jam dah boleh makan. Tak sampai setengah jam jugak periuk dah licin. Hahaha.

Antara sebab lain aku suka masak bubur jagung ni - bahan-bahannya sangat fleksibel. Kalau tak ada jagung segar, gantikan saja dengan jagung dalam tin. Biasanya aku gunakan setin kernal corn yang berbiji-biji tu dan campurkan dengan satu tin cream style sweet corn. Boleh guna sama ada santan atau susu cair untuk kuahnya. Aku lebih suka masukkan susu cair sebab jagung berkrim yang kita gunakan tu dah cukup untuk memberikan rasa lemak pada kuah nanti. Untuk memaniskannya, boleh gunakan gula pasir atau brown sugar... atau campurkan kedua-duanya sama rata.  


RESEPI BUBUR JAGUNG


Bahan-bahan :
- 1 tin jagung krim
- 1 tin jagung manis - cari yang bertulis kernal corn
- 4 sudu besar gula pasir/ brown sugar (kemanisan ikut preference masing-masing) atau gabungan 2 sudu besar gula pasir dan 2 sudu besar brown sugar
- 1 tin susu cair 
* atau 100 ml santan
- 500 ml - 1 liter air (bergantung pada kepekatan yang kita hendak)
- Secubit garam

Cara-caranya :
Masukkan susu cair/ santan, gula dan air dalam periuk dan masak gunakan api sederhana. Kemudian masukkan dua-dua jenis jagung... kacau sesekali sampai kuah mendidih. Perlahankan api dan masukkan garam supaya bubur ni bertambah lemak dan sedap. Biarkan sekejap. Siap! 

Boleh dimakan panas atau sejukkan dulu. Kalau jenis tak menyabar macam aku ni, panas-panas pun aku telan! Hikhik..

See? Mudah saja kan caranya?!? :)


-lotsa luv-
Fayreen Mizan


6 comments:

  1. ini kalau sejukkan dalam peti ais... perghhh, terbaik ni dear...

    ReplyDelete
  2. Fuhh.. menyelerakan ni. Salam hujung minggu Fayreen.. :)

    ReplyDelete
  3. Nak buat bubur jagung ni. Semua dah ready ;)

    ReplyDelete
  4. Bestnyer.. Saya pun suka Sgt aneka jenis resepi berasaskn jagung.. Jagung rebus pun sedappp.
    to klu bubur jagung nI nk lagi sihat gantikan gula dgn STEVIA pemanis tanpa KALORI.
    nk try STEVIA wassap sy yer 0199271048.

    ReplyDelete
  5. saya tumpang copy resipi terima kasih..nanti nak cuba :)

    ReplyDelete