Thursday 28 August 2014

EXPLORING TOKYO - EPSON AQUA STADIUM, SHINAGAWA (DAY 6)

Assalamualaikum,

Entri-entri yang lepas <KLIK> :

Day 1 - The Arrival : From Narita Airport to Hotel Horidome Villa
Day 1 - Exploring Tokyo : Akihabara
Day 2 - Exploring Tokyo : Tokyo Disneyland (Part 1)
Day 2 - Exploring Tokyo : Tokyo Disneyland (Part 2)
Day 3 - Exploring Tokyo : Tokyo DisneySea (Part 1) 
Day 3 - Exploring Tokyo : Tokyo DisneySea (Part 2)
Day 4 - Exploring Tokyo : Meeting The Pandas At Ueno Zoo
Day 5 - Exploring Tokyo : Odaiba

Hari ni dah masuk hari yang ke-6 bermakna ada 4 hari lagi di Tokyo sebelum balik ke Malaysia. Sebelum keluar aku packing satu bag dulu sebab tak nak kelam-kabut kalau packing last minit nanti. Bila dah kelam-kabut sure aku panik. Bila diserang panik attack mulalah aku tak tau nak susun barang-barang dalam bag. Makin bertingkat-tingkatlah panik attack aku nanti! No... no... no... tak nak berlaku adegan-adegan macam tu. Jadi lebih baik siapkan semuanya awal-awal. Kitorang bawak sorang satu bag... jadi semua sekali ada dua. Semua baju kotor aku masukkan dalam laundry bag. Lepas tu seal elok-elok (entah angin rajin apa yang datang agaknya!)... kemudian terus letakkan dalam bag siap-siap. Barang-barang yang kitorang beli pun aku sumbat sekali dalam bag yang sama. Lepas tu... tutup dan terus lock bag tu. Done! Baju yang masih bersih aku letakkan dalam bag satu lagi. So nanti cuma kena packing bag yang satu ni je.

Kalau ikut plan asal hari ni kitorang nak ke Asakusa, Ginza dan Tokyo Tower. Tapi, sebab masing-masing dah tak sabar nak tengok aksi-aksi ikan lumba-lumba kitorang percepatkan trip ke Epson Aqua Stadium Shinagawa yang sepatutnya kami visit hari ke-8 nanti. Cannot tahan godaan ikan lumba-lumba yang dah memanggil-manggil lor!

Dari hotel kitorang berjalan kaki dalam 10 - 15 minit ke Kanda JR Station. Option kedua - boleh juga naik metro subway dari Kodenmacho Station. Tapi make sure transit kat Akihabara untuk tukar naik JR Yamanote Line (Outer loop) terus ke Shinagawa - 340 Yen. Since kitorang tak pernah pun lagi explore area Kanda berjalan kaki ke sini sambil cuci mata tengok apa yang ada sepanjang jalan memang pilihan terbaik. Cuaca agak redup jadi memang tak langsung terasa panas atau penat.

Kanda Station ---> (JR Yamanote Line - Outer Loop 170 Yen, 13 mins) ---> Shinagawa

Shinagawa Station sangat sibuk... sana sini sesak dengan manusia macam stesyen-stesyen utama lain kat Jepun juga. Sebenarnya, masa ke Tokyo sebelum ni aku stay kat area Shinagawa. Jadi station ni memang stopover harian aku masa tu. Tapiii, masa pergi baru-baru ni, selain daripada signage Shinagawa Station tu sendiri... tak ada satu pun benda lain yang aku boleh recall. Alasan yang boleh diterima pakai - station ni dah banyak berubah! Ngee...

Untuk ke Epson Aqua Stadium, kita kena cari Takanawa/ West exit. Ikut saja signage sampai keluar dari station nanti. Bila dah keluar dari station... melintas jalan terus menghala ke Prince Hotel Shinagawa betul-betul di seberang jalan berdepan dengan station. Kemudian terus berjalan lagi dalam 5 - 10 minit untuk ke Aqua Stadium di bahagian belakang Prince Hotel.


Shinagawa Station


Prince Hotel Shinagawa di seberang jalan.


Bila nampak promo Visit Malaysia Year ni terus kembang-kempis hidung sebab rasa bangga pada negara tercinta!


Entrance fee : 1,850 Yen untuk dewasa, 1,050 Yen untuk kanak-kanak (7 - 15 tahun), 600 Yen untuk kanak-kanak berumur 4 - 6 tahun. Umur bawah 4 tahun boleh masuk free!


Masuk saja main entrance dah boleh nampak ni semua!


Nampak tak beberapa ekor shark berenang-renang nun di sana?? Jom kita round ikut susunan tank dulu...lepas ni baru kita say hello kat shark yang ada dalam tunnel. Akuarium ni taklah terlalu besar tapi padat dengan hampir 10,000 jenis hidupan laut dari 350 spesis - dari ikan sampailah ke penguin! Attraction utama dah tentulah persembahan ikan lumba-lumba dan singa laut!


Ikan-ikan di kawasan paya.



Ikan yang buat aksi tergantung tu dipanggil Razorfish


Coral dikelilingi oleh ikan-ikan yang berwarna-warni.


Longhorn Cowfish


Masa nak tulis entri ni, aku stuck kat gambar ni. Puas fikir apa nama benda alah kat atas. Nak kata coral...bukan! Nak kata polips pun bukan. So terpaksalah google dan tepek sikit info yang aku dapat dari webpage National Geographic. Rupa-rupanya inilah yang dinamakan 'Sea Anemone'.

'The ornately colored sea anemone (uh-NEM-uh-nee) is named after the equally flashy terrestrial anemone flower. A close relative of coral and jellyfish, anemones are stinging polyps that spend most of their time attached to rocks on the sea bottom or on coral reefs waiting for fish to pass close enough to get ensnared in their venom-filled tentacles.'


Seronok tengok Sea Anemone ni menari-nari lemah gemalai dalam air. <Klik video kat atas>



Clown Fish. Tapi lepas jadi artis terus tukar nama yang lebih glamor - NEMO!!!!


Ikan-ikan yang sangat cantik... Yellow Tang yang berwana kuning. Ikan kaler pink tu dipanggil Pink Anemonefish.


Copperband Butterflyfish


*Tak tau nama! :p


Blackbelly Triggerfish


Pennant Coralfish


Ikan tak tau nama sebab identiti tak dapat dikenalpasti!


Tapak Sulaiman/ Starfish



Double-lined Fusilier - Spesis ikan ni biasanya berenang berkumpulan dan banyak terdapat di kawasan  Asia Pasifik.


Jerung, ikan pari dan beberapa spesis lain diletakkan dalam submarine tunnel sepanjang 20 meter.


Green Sawfish.


Close-up sikit. Besar dan melekap elok je kat tunnel tu. Macam muka orang tengah senyum kaann??


Alfred Manta.

Ini antara display yang menjadi tarikan dan mendapat title star sebab inilah satu-satunya pari jenis manta yang dipamerkan dalam akuarium di bahagian timur Jepun!



Satu lagi attraction utama. Epson Aqua Stadium adalah satu-satunya aquarium di dunia yang mempamerkan Dwarf Sawfish!!!


Blacktip Reef Shark



Bamboo Shark


Sekumpulan ikan sardin.


Sotong gergasi yang sedap digoreng dengan tepung!


Japanese Spider Crab

Tank ni memang dibiarkan gelap macam habitat asal di Surugawan Bay - teluk paling dalam di Jepun.  Aku tepekkan video supaya korang dapat hayati kejelitaan giant crab yang ada dalam tu. Giant crab ni beso gila! Bahagian badan saja pun lebih besar daripada muka aku!



Ada 4 spesis penguin termasuk King Penguin on display di sini. Tapi aku tak kenal dan tak nampak pun beza setiap satu! Semuanya sama comel..


Meh tengok aksi-aksi penguin yang sangat cute dalam video kat bawah! Korang tengok penguin ni berjalan... comel sangat. Rasa nak lastik je montot dia!



Lepas tengok penguin laju je kitorang berjalan menuju ke Dolphin Pool untuk tengok persembahan ikan lumba-lumba. Memang itulah tujuan utama pergi akuarium ni. Dapat tengok dolphin ke tidak... performance tu best atau tak... semuanya aku akan share dalam next entri sebab entri ni dah panjang sangat. Lagipun banyak gambar dengan video dah ni... takut slow nak loading nanti. Stay tune ya... bubye :)


-lotsa luv-
Fayreen Mizan





4 comments:

  1. Salam Kak Fayreen,
    Akak cepat-cepatlah upload cerita dolphin tu ye. Letak gambar n video banyak-banyak! Myra suka tengok.

    ReplyDelete
  2. Moci moci
    Bokuwa suki ikan su desssss..
    kawai desu ne
    hik3..terbelit2 lidah

    cantik betul gambar cover..kat mana?tokyo juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mosyi mosyi... kawaiii ne? arigatou...
      gambar cover tu kat tokyo juga - DisneySea! :)

      Delete