Friday 28 February 2014

TIPS MEMBERI KUCING MAKAN SEWAKTU PERGI BERCUTI!

Assalamualaikum,

Mereka yang ada bela kucing sikit sebanyak mesti risau bila terpaksa tinggalkan kucing di rumah apabila hendak pergi bercuti ke mana-mana kannn? Memang ada asrama untuk kita letakkan budak-budak meow yang comel ni... tapiii buat masa ni aku kurang confident untuk hantar budak-budak bertiga ni bording.

Anak-anak kucing aku - Tomcat dan Hazel takut dengan manusia... nampak saja kelibat orang lain dua-dua ekor ni akan terus lari lintang pukang dan sembunyi celah-celah sofa atau bawah katil. Selagi dia rasa tak secure, selagi tulaa dia sembunyi... jenuhlaa kita panggil dia suruh keluar. Their mother, MaMaKat saja yang ok... walaupun lebih suka duduk dalam rumah, dia akan occasionally keluar melawat kawasan.

Nak bawa anak-anak kucing dua ekor ni jalan-jalan pun punyalah azab, especially Tomcat tu... bab ni Hazel ok sikit. Tomcat lebih rela didukung sambil sembunyikan muka dan part of badan dia di celah ketiak aku atau hubby! Bukan sekejap ya... selagi tak masuk dalam rumah selagi tulah dia keraskan diri dan sembunyikan muka dia... kiri kanan pun dia tak pandang! Kita cuma boleh nampak kaki dan ekor dia saja. Memang bau deodorant pun boleh lekat dekat muka dia. Haha...

Macam ni punya penakut nak hantar boarding?? Baik tak payah... kalau hantar for sure diorang akan rasa stress dan tak selesa dengan environment baru yang sangat asing. Aku tak nak diorang stress.. tak nak diorang tension... Jadi the best solution memang kena tinggalkan di rumah saja. Nampaknya, Alhamdulilah so far so good.  

Kebiasaannya, untuk trip selama tiga hari aku akan sediakan sekurang-kurangnya tiga mangkuk air bersih untuk make sure diorang dapat bekalan air yang cukup. Sebelum ke mana-mana aku akan pastikan tiga-tiga ekor kucing ni diberi makan dengan cukup dan teratur. Ini penting supaya diorang tak rasa 'shock' dan gelap mata tengok banyak bekalan makanan yang kita tinggalkan untuk mereka sepanjang kita bercuti tu nanti. Berparti sakanlah diorang dengan makanan yang banyak tu!

Selain kibblets yang diisikan ke dalam bowl masing-masing (setiap seekor ada bowl sendiri)... untuk make sure budak-budak ni dapat makanan yang fresh, aku akan isikan juga beberapa scoop kibblets ke dalam plastik bag yang kecil tu... bentukkan macam bola dan diikat dengan kuat supaya kibblets tu tidak masuk angin dan jadi lemau.


Haa... macam gambar kat atas ni. Bila lapar, kucing akan koyakkan plastik ni...make sure gunakan plastik bag yang nipis supaya lebih mudah untuk dikoyakkan.


Letakkan kibblets ni berhampiran bowl makanan atau boleh juga diletakkan bersepah-sepah.

Bagi mereka yang berdepan dengan masalah kucing suka 'membuat pelaburan kecil atau besar' di tempat yang tidak sepatutnya... mungkin boleh gunakan kaedah reverse psychology dan cuba letakkan plastik bag berisi kibblets ini di tempat yang berkenaan. Kucing suka tempat yang bersih dan tidak akan membuang najis di tempat makan.

Kebetulan, masa tengah masukkan kibblets dalam bag plastik ni, Tomcat datang dan dengan selambanya ambik satu bungkus kibblets, bawak lari dan lepas tu dengan happynya sepak-sepak bag plastik macam bola. 

Lepas tu, dengan bangganya terus tunjuk kat aku apa yang diorang akan buat dengan plastik bag ni nanti.... 


Amboi...kenduri ke tu?


Pandainyaaaa.... bila lapar, diorang akan koyakkan plastik bag berisi kibblets....

Supaya korang boleh bercuti dengan aman tanpa rasa risau sama ada makanan kucing yang ditinggalkan mencukupi atau tidak, tinggalkanlah makanan lebih sikit. Setiap satu plastik bag tu aku letakkan enam scoop kiblets dengan anggaran tiga plastik sehari (tidak termasuk makanan dalam bowl ya... untuk kucing aku satu bowl tu boleh bertahan selama dua hari setengah... kibblets yang aku sediakan dalam bag plastik ni adalah untuk hari-hari selebihnya). Walaupun semua makanan ni memang licin, so far bila aku balik kucing-kucing ni tak menunjukkan tanda-tanda lapar.

Disclaimer :
Pastikan korang train kucing masing-masing dahulu bagi memastikan mereka ok dengan cara ini. Pastikan juga kucing tidak makan sisa-sisa bag plastik. The author is NOT RESPONSIBLE for any accidents or injuries resulted from this practise.

Okay... hope this info helps you a lot..... have a blast weekend!


-lotsa luv-
Fayreen Mizan

4 comments:

  1. Assalam.. bagus juga tips ni.. mmg slalu klu berjalan lama sekeluarga jadi risau ttg kucing2.. kesian bila dia org lapar.. Thanks sharing.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam Khir,
      Ye... memang betul ... memang risau nak tinggalkan diorang di rumah :)

      Delete
  2. Bila travel, yang aku paling risau adalah litter box diorang. Sebab budak2 kat rumah jenis pembersih poyo giler. Kalau box tu rasa macam dah penuh sikit, mula lah menyanyi suara nyaring gila. Alhamdulillah so far, boleh lah harapkan adik. Aku duk ngan mak, kalau kitorang berdua travel...memang totally rely on my bro. Sibaik rela hati dia bersihkan litter box tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Litter box klu xde org nk tolg cucikn cmne

      Delete