Saturday 29 March 2014

EARTH HOUR 2014 - 29 MAC 2014.

Assalamualaikum,

Hari ini (29/ 3/ 2014) adalah hari Sabtu terakhir dalam bulan Mac. Diam tak diam 20 hari daah birthday aku berlalu... hahaha.... nak jugak mention tu! Eh, tak... takkk... takkkkk.... niat sebenar aku bukan nak mention pasal tu. Sebenarnya hari ini  adalah hari Sabtu terakhir dalam bulan Mac dan sinonim dengan sambutan Earth Hour!


** Google pic
Credit to WWF

Earth Hour?? Kalau ada yang masih samar-samar mari akak terangkan sikit. Earth Hour diperkenalkan pada tahun 2007 di Sydney, Australia dan selepas pengenalannya event ini terus mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Sehingga sekarang, lebih dari 7000 buah kota dan bandar di 152 buah negara termasuk Malaysia telah turut serta dalam sambutan Earth Hour yang diadakan pada hari Sabtu terakhir dalam bulan Mac dengan turut memadamkan lampu bermula dari jam 8.30 - 9.30 malam sebagai tanda simbolik atau langkah pertama untuk mengurangkan kesan alam sekitar yang berlaku di seluruh di dunia. 

Apa kata kita sertai Earth Hour 2014 ni bersama-sama? Kita cuma perlu padamkan lampu sebagai tanda sokongan selama satu jam saja... satu jam tu bukannya lama sangat pun kaan. Bila lagi kita nak contribute dalam aktiviti-aktiviti alam sekitar kaan? Sambil-sambil duduk dalam gelap tu kita boleh manfaatkan masa bersama-sama keluarga... bercerita sambil berpiknik dalam cahaya lilin dengan anak-anak... boleh juga candle light dinner di rumah... kita juga boleh hayati keindahan langit dan mengira bintang-bintang bersama-sama keluarga - eh... kenapa aku rasa ni macam idea yang sangat romantik??!! 

So, are you with me??? Jangan lupa padamkan lampu dari jam 8.30 - 9.30 pm malam ni, ya... Have a memorable Earth Hour, guys.

p/s : Oppsss.... malam ni I tak boleh masak laa dear sebab ikut feng shui masa sesuai untuk I masak malam ni dari pukul 8.30 - 9.30 pm... lampu kan off masa tu... so tak payah masak yek??!! Hahaha.... banyak laa feng shui. Ada sesiapa nak copy paste statement ni? Macam nak kena pangggg, kannn? 


-lotsa luv-
Fayreen Mizan




1 comment:

  1. Smlm bnyk kedai2 pun tutup lampu juga.. semoga ia dpt membantu dlm memberi kesedaran kpd semua agar sama2 kita menjaga alam sekitar dari kepanasan global ini... :)

    ReplyDelete