Tuesday 4 March 2014

AVANI SEPANG GOLDCOAST ESCAPADE - PART 1

Assalamualaikum,

Apa kata kita lari sebentar dari hiruk-piruk kota dan luangkan quality time bersama keluarga di Golden Palm Tree Resorts, Sepang (sekarang dikenali sebagai Avani Sepang Goldcoast Resort). Resort bertaraf lima bintang ini terletak di Pantai Bagan Lalang, Sepang... tidak jauh dari Kuala Lumpur, hanya 85 minit perjalanan saja, 64 minit dari Putrajaya dan cuma 45 minit dari KLIA. Ia direka seperti bentuk pokok palma sepanjang 1.2km di atas air. Setiap branch ada beberapa jenis villa yang berbeza. Resort ini juga pernah mendapat pengiktirafan sebagai 'The Longest Coastal Paradise In Asia'. 

Ok, mari aku share experience aku dan hasben sepanjang kami stay di sini tidak berapa lama dulu.


** Google pic


Tidak susah sebenarnya untuk drive ke sini. Bagi yang tidak familiar dengan kawasan ni, boleh refer pada map di bawah .


Map ke Avani Sepang Goldcoast, Bagan Lalang

Untuk pengetahuan semua, guests hanya boleh mengambil dan menurunkan penumpang di lobi dan tidak dibenarkan parking kereta di sini.. sebuah kawasan parking khas disediakan hampir 500 meter dari lobi. Dengarnya macam jauh kaan...tapi jangan risau kerana shuttle service disediakan dari tempat parking hingga ke lobi.


Check in time di sini adalah pada pukul 3 petang ke atas... boleh juga request untuk check in lebih awal tapi seperti mana-mana hotel juga, semua ni tertakluk pada availability bilik tempahan kita.


Buggy adalah kenderaan utama kami sepanjang dua hari di sini kerana villa yang kitorang stay tu letaknya agak jauh dari lobi. Servis driver buggy masa kitorang baru check-in tu sangat tip top... bukan setakat bawa kitorang betul-betul di hadapan villa... dialah juga yang tolong bawakan segala macam bag yang kami angkut bersama... onkan dan make sure semua air cond dalam bilik berfungsi dengan baik dan tunjukkan cara untuk gunakan interactive tv yang ada.



Ours.... Room 403.



** Google pic

Kami stay di Canary Palm Villa yang berkeluasan 82 sqm. Villa ini mempunyai dua buah bilik dan boleh memuatkan seramai empat orang dewasa atau dua orang dewasa dan dua orang kanak-kanak. Katil di bilik pertama bersaiz king, manakala twin bed di bilik yang kedua. Setiap bilik ada pintu macam dalam gambar kat atas tu yang boleh ditarik serta dikunci. 

Satu lagi plus factor, setiap bilik juga ada private bathroom dan balkoni sendiri! So kalau dua family stay dalam satu villa, masih lagi ada privacy masing-masing.


Walaupun datang cuma berdua saja, kitorang utilise kedua-dua bilik ni... a few hours kami stay di bilik A.... a few hours pulak lepak kat bilik B! Kesimpulan yang boleh aku buat, setiap sebuah bilik memang selesa dan cukup luas walaupun dalam keadaan pintu ditutup. 


Di sini juga ada sebuah ruang tamu  bersaiz sederhana yang lengkap dengan sebuah meja kerja.


The flat screen TV welcomed my hubby... ooppsss...by his father's name but it didn't matter! :)

TV ini dilengkapkan dengan interactive system termasuk pilihan muzik, senarai serta kemudahan untuk membuat tempahan aktiviti-aktiviti air yang ada, room service facility - senarai menu serta reservation (24 hour in room dining), satellite tv- cable movie channels dan video on demand.

Selain daripada air condition - ni memang facility wajib.... kemudahan lain yang ada termasuklah high speed broadband internet (wired & wireless) secara percuma, mini bar, tea & cofee making facilities, bathrobes, sofa bed, safe deposit box, serta telefon dengan kemudahan IDD dan voice mail. Pendek kata semuanya lengkap di sini. Oppsss...lupaaa... payung juga disediakan di setiap bilik untuk memayungi puteri-puteri lilin yang hendak bersiar-siar di sekitar kawasan hotel. Di sini memang agak panas sebab terletak di tengah-tengah laut... tapi macam tak berapa kewl laa nak berpayung-payung sakan kann...



Bumbung di setiap villa menggunakan daun Alang-Alang yang mengeluarkan bau yang agak harum.


Walaupun kebanyakan villa terletak di tengah-tengah laut, korang jangan buat hal! Jangan lupa turunkan blinds kat tingkap tu waktu mandi! Haha...


Bilik mandi yang lebih kecil ini terletak dalam bilik kedua. Hairdryer serta amneties yang lengkap disediakan di kedua-dua buah bilik mandi.


View dari bilik kami...



Setiap villa mempunyai balkoni yang menghadap laut.



Ada dua buah balkoni di Canary Palm Villa.



Canary Palm Villa.





Travelers Palm Villa  (tingkat bawah) dan di tingkas atas....tingkas tu apa...tingkat laa...haha... tu dipanggil Premiere Travelers Palm Villa.

Ada lima jenis villa di sini - Travelers Palm Villa dan Travelers Premiere Palm Villa berkeluasan 52sqm dan mempunyai sebuah bilik di dalamnya, Canary Palm Villa... dua bilik dengan keluasan 82sqm, Ivory Palm Villa pula mempunyai 2 buah bilik yang berasingan dan boleh memuatkan seramai lima orang dewasa. Villa ini merupakan pemenang Best Interior Award dari CNBC. Royale Palm Villa pula terletak di bahagian paling hujung sekali dan merupakan villa yang paling mahal. Ada kalanya rate sehari di sini mencecah sehingga RM2,7400 (without breakfast)! Berpeluh aku dengar rate villa ni! Haha...Ada tiga bilik di sini dan luas keseluruhan villa adalah 232sqm. Villa ini boleh memuatkan seramai enam orang dewasa dan menjadi pilihan pelumba-pelumba F1 apabila perlumbaan F1 Sepang berlangsung.


Satu lagi trademark resort ini - infinity swimming pool.


Kalau dilihat sekali imbas pool ni kelihatan seolah-olah bersambung dan berada dalam laut.



Banyak lagi attraction yang ada di sini... Contohnya aktiviti-aktiviti yang guests boleh join, beberapa buah cafe yang ada serta keindahan resort ni di waktu malam. Memandangkan entri ni dah agak panjang, semua attraction tu aku ceritakan dalam next entri.

Sebelum tu kita tengok sekeping, dua gambar lagi....



Cantik kann? Stay tune for Part 2!





-lotsa luv-
Fayreen Mizan-







2 comments:

  1. The best time to go for holiday would be on Sunday, after the weekend crowd has left. Its cheaper and you can get the resort all to yourself most of the time. If your friends want to go, try booking here to get cheaper rates Book Avani Sepang Gold Coast Resort at Discount Rates

    ReplyDelete
  2. Hi,

    Nampak bestnya cuti ke Avani Sepang.

    Kalau next time nak dapat special member rate, boleh try book melalui website ni - discount rates at Avani Sepang

    ReplyDelete