Wednesday 23 April 2014

RESEPI SAMBAL TUMIS SOTONG

Assalamualaikum,

Resepi Sambal Tumis Sotong. Ini boleh dikategorikan sebagai lauk yang fleksibel sebab boleh dipadankan dengan apa-apa lauk sampingan yang lain. Dahlah rasanya sedap, nak masaknya pun senang. Sebab itulah Sambal Tumis Sotong ni sentiasa jadi pilihan aku di dapur. Nak masak Sambal Tumis yang sedap ni sebenarnya ada caranya. Rahsia menghasilkan sambal tumis yang sedap terletak pada tempoh masa kita menumis cili. Lebih lama ditumis, lebih sedaplah hasilnya nanti. Bukan itu saja, sambal juga tahan lebih lama dan tak mudah rosak atau basi.

Sebelum share resepi Sambal Tumis Sotong ni, meh nak story mory sikit. Gini, ada orang suka letak samada ikan bilis atau belacan dalam masakan sambal tumis.... ada yang tak letak pun dua-dua tu. Nak letak boleh... tak letak pun boleh. Cuma berdasarkan deria rasa aku, masakan sambal memang terasa lebih sedappppp kalau letak ikan bilis/ belacan ni. Kalau letak ikan bilis ada rasa dia yang tersendiri... kalau letak belacan pulak ada rasa sedap yang tersendiri. Apa kata korang try buat sambal tumis dalam tiga versi yang berbeza... hari ni buat yang plain tak guna ikan bilis atau belacan... esok pulak buat versi guna ikan bilis... lusa buat version yang campakkan belacan tu. Lepas tu boleh compare mana satu yang lebih ngam dengan selera masing-masing ;)

SAMBAL TUMIS SOTONG


Bahan-bahan :

- 4 ekor sotong bersaiz besar - bersihkan, potong dan tos
- 6 biji bawang merah - dikisar
- 1 biji bawang besar - potong bulat atau hiris kasar
- *Sedikit ikan bilis - basuh dan kisar (atau boleh gantikan dengan sedikit belacan) - optional
- 6 sudu besar cili kering yang telah direbus dan kisar - ikut preferance pedas yang kita hendak
- Sedikit air asam jawa
- Garam dan gula secukup rasa
- Minyak untuk menumis secukupnya

Cara memasak :

Blend bawang merah dan ikan bilis hingga halus dengan sedikit air. Kemudian, panaskan minyak dan masukkan bahan yang dikisar hingga kekuningan dan naik bau. Lepas tu, masukkan pula bawang besar yang dihiris - biarkan sekejap... kemudian masukkan pula cili kisar dan tumis sehingga garing menggunakan api yang kecil. Macam aku beritahu tadi, lagi lama ditumis lebih sedap sambal kita nanti... tapi jangan terover tumis sampai hangit pulak ya! Make sure api dapur dikecilkan. Kemudian masukkan gula dan kacau-kacaukan... warna sambal akan jadi lebih merah lepas gula dimasukkan. Lepas tu, masukkan pula garam secukup rasa. Bila sambal dah naik minyak... masukkan pula sotong. Masukkan juga sikit air asam jawa. Kalau sambal nampak kering boleh masukkan sedikit air. Make sure sotong tak dimasak terlalu lama... kalau tak, liat jadinya nanti. Padamkan api bila sambal dah pekat dan naik minyak. Siap! Kalau nak masak sambal tumis yang lain - contohnya sambal tumis udang dengan petai ke (slurrrpppp) guna method yang sama.... senang je kannn...


Perut terus krak kruk tengok gambar masakan sendiri ni! Haishhh :D



-lotsa luv-
Fayreen Mizan


1 comment:

  1. Pekena dgn nasi lemak ni... fuhh.. speechless.. :) :)

    ReplyDelete