Thursday 19 December 2013

BALI TRAVEL GUIDE (PART 1) - THE ARRIVAL

Assalamualaikum,

Trip ke Bali ni boleh dikatakan 2 in 1 trip...makan angin dan celebrate wedding anniversary kitorang sekali. Aku naik Malaysia Airlines dan flight pada pukul 8.50 pagi. Kebiasaannya journey yang aku buat di waktu pagi sikit sebanyak mesti ada hiccup..itu akulah..orang lain mungkin silky smooth je.

Cita-cita murni aku untuk bangun seawal jam 5 pagi tak  kesampaian - rasanya alarm kat handphone berbunyi tapi dalam keadaan masih belum berpijak di bumi yang nyata sepenuhnya aku dan hasben pantas je snoozekan handphone masing-masing dan tersedar setengah jam kemudian! Hambikkk...kelam-kabut kitorang bersiap sebab cab datang pick-up pukul 6 pagi.

Nasib baik dari awal kami dah plan untuk naik ERL (KLIA Transit) dari Bandar Tasik Selatan ke KLIA...within setengah jam saja dah sampai KLIA..so tak payah pening-pening fikir pasal jalan jammed, parking kereta semua tu...infact boleh sambung tido lagi sepanjang perjalanan tu. Korang boleh klik link ni untuk details lanjut mengenai jadual perjalanan dan bayaran tambang KLIA Ekspress dan KLIA Transit.

Sampai di KLIA, biasalaa check-in process semua tu. Perjalanan dari KLIA ke Ngurah Rai International Airport, Denpasar, mengambil masa 3 jam. Lebihkurang sejam sebelum tiba ke Denpasar, cuaca tidak begitu baik dan ada beberapa turbulence berlaku. Buat muka selamba jelaa kann walaupun dub dab dub dab jugaklaa dalam hati!
 Onboard MH715..majoriti penumpang adalah foreigners
Enroute Denpasar

Kami tiba di Ngurah Rai dengan selamatnya pada pukul 11.50 pagi..oh ya..korang tak perlu tukar waktu jam sebab waktu di Bali dan Malaysia sama ya.
@ Ngurah Rai International Airport

Keluar saja dari Arrival Hall, kami disambut oleh Pak Perdana, tourist guide kami dan dibawa terus ke The Rani Hotel & Spa di Jalan Kartika Plaza, Kuta. Lokasi hotel ni memang sangat strategik...tak jauh dari airport..sangat dekat dengan Discovery Shopping Mall dan within walking distance ke Kuta Beach.

Bilik kami agak besar, selesa dan bersih...toilet pun sangatttt bersih. Free wi-fi juga disediakan kepada guests. Highly recommended!

Bersama hantaran.. :p
Complimentary dari The Rani
Bilik aku di tingkat bawah..yang pintu terbukak tu...golek-golek terus masuk swimming pool..
View dari bilik
Lepas selesai inspect bilik kitorang ke Discovery Shopping Mall di seberang jalan. Pendek kata, tak sempat keluar peluh pun sebab dekat sangat dengan hotel. Souvenir banyak dijual di sini pada harga yang pada pendapat aku agak berpatutan. Terdapat juga fast food outlet yang disahkan halal oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI), antaranya Burger King, KFC dan Bread Story...make sure korang check dulu samada outlet yang korang masuk ada sticker halal MUI.

Kuta Beach - terletak di belakang Discovery Mall.

First day ni kami cuma berjalan-jalan di sekitar Discovery Mall dan Kuta Beach..warm-up dulu konon-kononnya :)

Journey kami bermula pada keesokan harinya dan antara agenda termasuklah ke Tanjung Benoa, Garuda Wisnu Kencana, Padang-Padang beach dan Uluwatu. Aku akan share experience di tempat-tempat ni dalam Bali Part 2.