Thursday 23 January 2014

FACEBOOK, WHATSAPP DAN PERTEMUAN ITU!

Assalamualaikum,

Peristiwa ni berlaku almost a month ago and I kept asking myself whether to write this entry or not. Tapi sebab aku anggap peristiwa ni amat penting, aku tulis juga walaupun sedar ada possibility untuk dikutuk oleh classmate aku zaman belajar dulu. Semua tu aku letak ke belakang sebab buat masa ni cuma sorang saja classmate yang tahu aku ada blog - tupun sebab dia cousin aku.... so by the time kawan-kawan aku yang berkenaan terbaca entri ni (sekiranya berlaku)... hopefully cerita ni dah pun basi time tu... :p

Dulu aku study di ITM Shah Alam... lepas kami membawa haluan masing-masing dan bekerja, 90% dari kami lost contact begitu saja. Zaman-zaman aku bukan macam zaman Gen Y sekarang. Macam mana nak email kawan-kawan untuk bertanya khabar sebab cuma beberapa orang saja yang ada email.... email pun bukannya satu medium perhubungan penting masa tu. Hendak bertelefon atau sms pulak bukan semua orang ada handphone seperti sekarang. Cuma sesekali kami call rumah masing-masing. Tapi lama kelamaan bila masing-masing dah mula berhijrah ke sana sini momentum tu jadi slow dan lama-kelamaan kami terus totally lost contact.

Sebahagian besar aku dapat kesan semula hanya apabila Facebook wujud. Excited sangat bila dapat detect diorang tu... tapi the gap is still there. It's not as genuine as meeting your friends face to face! Yelaa... nak melawak atau komen lebih-lebih macam tak berapa sesuai sebab ramai orang lain yang boleh baca... kita kena alert juga sebab tak nak gurauan kita tu memalukan kawan-kawan atau mendatangkan rasa kurang senang pasangan masing-masing.

Lepas tu, baru-baru ni salah seorang dari classmate aku buat WhatsApp group untuk batch kami sahaja... lagi mudahlah kami berinteraksi sesama sendiri walaupun penambahan satu lagi group ni membuatkan aku lebih kerap kena charge handphone kerana battery cepat weak! Kawan-kawan punya pasal, no hal sebab seronok berbalas-balas text dan berloyar buruk dengan diorang... diorang semua ni memang super funny dan hyper dari dulu lagiiii. Until satu hari tu, kami discover beberapa orang dari Sarawak dan yang di Utara akan berada di KL pada hari yang sama... so kami sepakat set a date dan ambik peluang yang ada untuk berjumpa di restoran Hadramwut, Ampang.


Akhirnya, selepas berbelas-belas tahun terpisah.... 

Walaupun cuma beberapa orang saja yang berjaya dikumpulkan dalam waktu yang singkat.... suasana tetap meriah dengan jokes dan gelak syaiton masing-masing.


Hadramwut Grilled Set - aku pilih menu ni... tapi rasanya sangat kureng dan terlalu plain. Tak tahulaa mungkin keterujaan berjumpa kawan-kawan lebih hebat dari rasa makanan tu kot!



Yang dulu slim melim sekarang berisi 'sikit' sebab cukup makan...yelaa dulu-dulu slim sebab ada kalanya nasi goreng sepinggan pun kami share especially hujung-hujung bulan sementara tunggu biasiswa 'fama' masuk.... Ada yang dulunya rambut lebat sekarang dah nipis sket sebab itu trend yang selari dengan penambahan umur (??!!!??)...... yang ada putih-putih sket dekat rambut tu sebenarnya bukan uban, dia tersilap lumur bedak anak instead of minyak rambut sebab nak cepat punya pasal.... hahaha... mampuih laa aku kalau diorang baca ni!

 

Kami sebenarnya nak ambil gambar yang perempuan saja masa ni.... tapi yang tengah tu memang suka interprem sejak dulu lagiii...


See ?!?


Finally.....


Fizikal masing-masing saja berubah... tapiiiiii.... loyar buruk diorang tetap sama... gelak ketawa masing-masing yang macam guruh tu pun tetap sama.... bab-bab ni korang memang maintain!!


Flashback - our precious moments together :


After completing our Pre Diploma In Law task...

(Zaman-zaman aku dulu, siapa yang nak ambik Law kena ambik Pre Diploma In Law
selama satu semester... sekarang dah tak ada praktis macam ni)


Those confusing law years... dah mula ada konflik jiwa masa ni! :)



Friends, if you're reading this... I just want you to know that I miss those moments so much. Thank you for being there for me... for being my shoulder to cry on... terima kasih kerana meminjamkan aku notes atau cases sebelum tutorial Contract terutamanya (kalau tak nanti Ramlah sentap... pastu silap-silap kena halau keluar kelas macam mana?!?).... terima kasih belanja aku sesekali dan memaksa aku belanja juga sekali-sekala.... terima kasih kerana tolong signkan attendance bila aku lambat atau ponteng kelas.... terima kasih juga kerana sudi ponteng kelas bersama-sama atau kadang-kadang korang pulak yang ajak aku ponteng kelas! We went through a lot of challenges together, kann... Thank you...thank you for everything and I meant it from the deep of my heart.....hugs sket...

** To readers, jangan buat apa-apa perbuatan yang tidak elok di atas...if I could turn back time, memang aku nak perbetulkan keadaan  dan buat yang baik-baik saja... sob...sob..

Apapun kita tak boleh terus hidup dengan memories yang lepas... life goes on and we have to keep on moving forward. Apa yang elok kita simpan sebagai kenangan yang manis dan pembakar motivasi... yang tidak elok kita jadikan pengajaran dan panduan berguna di masa hadapan.

Semoga persahabatan kita berkekalan di sebalik perbezaan tentang hidup, matlamat, political views, etc. Do keep in touch dan melaporkan perkembangan diri masing-masing di WhatsApp setiap hari seperti sekarang! :p




- lotsa luv -
Fayreen Mizan

No comments:

Post a Comment