Tuesday 3 March 2015

Resepi | Rich Chocolate Cake Yang Sedap!

Assalamualaikum,

Resepi Rich Chocolate Cake Yang Sedap ini khas buat penggemar kek terutama sekali kek coklat macam akak!  Kek ini amat sesuai dengan taste bud mereka yang sukakan rasa coklat yang lebih pekat. Imagine this - bila gigit kek ni terasa coklat... gigit lagi rasa coklat. Haa, gitu.

Akak ni sebenarnya kalau disuakan apa jenis kek sekalipun, main bedal je.... tak ada dah nak pandang kiri kanan. Kalau ditanya apakah kek yang palingggg akak suka.... dah tentulah cheese cake dan chocolate cake. Kalau disuruh pilih satu antara 2 jenis tu... I want both. Tak kira, tetap juga nak dua-dua tu! :p

Disebabkan terlalu suka makan kek, terpaksalah belajar cara-cara buat kek ni. Yelah terror makan tapi tak tahu buat pun tak syok juga kann? Bukankah lebih thril menikmati setiap kepingan kek masakan sendiri sambil menjilat-jilat jari dan memuji-muji kecekapan diri sendiri di dapur?? *Padahal awal-awal dulu aku buat kek guna adunan yang dah ready-made tu je! Sekarang ni pun tak semestinya setiap kali buat kek garenti naik menggebu... kadang-kadang, kek retak seribu pun ada!! Hahahah.


Resepi Rich Chocolate Cake


Bahan-bahan :
- 2 cawan tepung serba guna
- 2 cawan gula
- 2/3 cawan butter
- 2 sudu teh baking soda
- 2 sudu teh baking powder
- 1 cawan serbuk koko
- 2 cawan susu segar * lebih kick kalau gunakan milk chocolate
- 2 sudu teh serbuk kopi segera
- Sedikit garam
- 2 biji telur, dipukul
- 2 sudu teh esen vanilla

Cara-cara :  

Mula-mula panaskan  oven - 175 degrees C dan greasekan loyang pembakar kek. 

Panaskan milk chocolate perlahan-lahan dan masukkan serbuk kopi. Kacau sehingga rata.

Seterusnya, campurkan dan ayak kesemua bahan ini - tepung serba guna, gula, baking soda, baking powder dan garam -  ketepikan sekejap. 

Pukulkan telur sehingga gebu dan masukkan esen vanilla. Masukkan kesemua campuran tepung serta milk chocolate dan pukul lagi sehingga adunan sebati dan nampak ringan. Kemudian masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar dalam anggaran 30 minit. Siap!

Selamat mencuba!


-lotsa luv-
Fayreen Mizan

         

No comments:

Post a Comment